Steve Jobsista Kekkoseen

| Julkaistu 7. 1. 2009 9:44

Ei ole mustaa poolopaitaa, ei pyöreitä Roope Ankka -kakkuloita eikä riutunutta olemusta. Phil Schillerillä on yllään lököttävät farkut, mutta muuten hän ei muistuta Applen toimitusjohtajaa Steve Jobsia.

“Tassa on Applen Sydney-kauppa Australiassa. Katsokaa tuota mahtavaa hehkuvaa Apple-logoa. Minkä muun yhtiön logo voisi olla tuolla? Minkä muun yhtiön kauppaan tulee niin paljon kauniita ihmisiä hyvine energioineen?” Schiller aloittaa puheensa tiistaina MacWorld Expo-tapahtumassa San Franciscossa.
MacWorld on Mac-fanien pyhiinvaellus, tapahtuma, joka esittelee satoja Mac-tuotteita ruudunpuhdistusliinasta tietokantasovelluksiin. Vuosittain tapahtuma kerää yli 50 000 osallistujaa.

Mutta yksi on poissa, se tärkein: Mac-kansan puolijumala Steve Jobs, jonka ympärille koko Mac-kultti on rakentunut. Hän on pitänyt yli kymmenen vuoden ajan tapahtumassa puheen, jossa hän on julkistanut Applen yleensä vuoden tärkeimmät uutuudet. Nyt puheen pitää Schiller.

Spekulaatiot käyvät kuumina, mitä Jobsin poissaolo tarkoittaa.
“Halutaanko brändi erottaa Jobsista?”
“Ehkeivät tuoteuutuudet ole niin tärkeitä, että Jobs haluaisi ne julkistaa?”
“Vai onko hän niin sairas, ettei pysty pitämään puhetta?”
Riutuneen näköinen, syövästä toipuva Jobs kertoi juuri ennen MacWorldin alkua kärsivänsä hormoniepätasapainosta mutta vakuutti kykenevänsä jatkamaan yhtiön johtajana.

“Ei hän voi olla kovin sairas. Hän käy Palo Altossa jugurttibaarissa“, italialainen Mac-asiantuntija Luca Annunziata sanoo vakavasti ja lisää lusikkansa Jobsin terveydestä Piilaaksossa jauhavaan huhumyllyyn: miten Jobs voi, pystyykö hän jatkamaan yhtiön johtajana, ja jos ei, kuka on hänen seuraajansa?

Schillerin esittelemät uutuudet saavat yleisöltä laimean vastaanoton. Ne alittavat Piilaakson teknologia-asiantuntijoiden odotukset: ei iPhone Nanoa, ei MacBook Miniä.
“Olin yllättynyt, että suurin osa uutuuksista oli ohjelmistojen päivityksiä, ei niinkään laitteita”, markkina-analyytikko Maribel Lopez sanoo.

Ainoa laiteuutuus on uusittu malli 17-tuumaisesta MacBook Pro:sta. Uuden kiinteän akun luvataan jatkavan käyttöaikaa aina kahdeksaan tuntiin asti, kolme tuntia pitempään kuin aiemmissa malleissa.
iLife- ja iWorks-ohjelmistoperheet saavat päivitykset, Apple poistaa nettimusiikkikauppansa iTunesin musiikista kopiosuojauksen ja muuttaa iTunesin hinnoittelua. Minuun kuvankäsittely- ja järjestelyohjelman iPhoton kasvon- ja paikantunnistusominaisuudet tekevät vaikutuksen: ohjelma oppii tunnistamaan nopeasti kasvot kuvista ja nimeää henkilöt puolestani. Näiden tietojen perusteella kuvia pystyy järjestämään helposti ja nopeasti. Järjestelyssä auttaa myös kuvien geotunnistetietoihin perustava paikantunnistusominaisuus. Ohjelmalle ei tarvitse kertoa, että kuvat on otettu Pariisissa – se hoksaa sen itse.

Mutta tämä ei riitä pettyneen näköiselle yleisölle. Heille kelpaa vain Steve Jobs.
Kun Jobs esitteli iPhonen, hän tilasi puheensa aikana iPhonella 4000 lattea läheisestä Starbucksista. Schillerillä ei ole karismaa, Apple-fanit valittavat.
Mac-kansan intoa latistaa myös huoli Steve Jobsista. Hän on luonut Apple-brändin, ja hän on monen mielestä yhtä kuin brändi. Jos Jobs on sairas, Mac-väki kärsii, samoin tuote. Vähän niin kuin jos valtion johtaja on sairas, kansa ei voi hyvin. Kuten Suomessa 1970-luvulla: kun Kekkonen oli sairas, ei ilo ollut ylimmillään.

6 vastausta artikkeliin “Steve Jobsista Kekkoseen”

  1. Jani Ryhänen kirjoittaa:

    Eikös agenttileffoissa ole ollut paikat ja kasvot tunnistavia ohjelmia jo vuosia; hienoa, että tällaisia saa jo normihemmotkin. Toisaalta hieman mietityttää mitä tapahtuu sille vähäisellekin yksityisyyden suojalle, jos kaikilla on mahdollisuus käyttää ko. ohjelmia. No, tulevaisuus näyttää.

  2. Nimetön kirjoittaa:

    Mahtava juttu ! Kerrankin kommentoidaan sisältäpäin piilaaaksoa ja sen tapahtumia.

    Se voi näyttää täysin toiselta kuin meillä täällä pimeässä tietotekiniikan maassa, jossa luullaan, että trendit tehdään täällä pimeydessä. Rohkea veto ja ymmärryksen oivallus Hesarilta seurata reaaliajassa sitä mitä maailmalla tapahtuu

  3. lyyli lepistö kirjoittaa:

    hienoa

  4. W kirjoittaa:

    Kuvittelisin, että MacIhmisille tapahtuma aiheutti pettymyksen lähinnä lattean tuotevalikoiman vuoksi, ei lattejen puutteesta.

    Toki Jobsia on pakko ihailla hypetaidoistaan. Kuitenkin suurin osa asiakkaista käyttää Applen teknologiaa sen vuoksi, että laitteet ovat jollain tavalla parempia kuin kilpailijansa; helppokäyttöisempiä tai kewlimpia. Harva käyttää Applen tuotteita sen takia, että Steve on c00l.

    Niinpä Jobsin väistymisen (uskooko joku vielä, ettei sellaista tapahdu?) suurimmat riskitekijät liittyvät tuotevalikoiman kehittymiseen. Pystyykö Apple jatkamaan omalla käytettävyyteen ja muotoiluun perustuvalla urallaan riittävän vahvasti ilman Steven näkemyksiä? Kilpailijatkin ovat hiljalleen heränneet siihen, että kannattaa tehdä haluttavia tuotteita.

    Tiistain tapahtumaan oli ladattu paljon odotuksia. Kuitenkin laitepuolelta esiteltiin ainoastaan se ainoa laite, jonka esitteleminen oli käytännössä varmaa. Verrattuna uuteen Mac Miniin, iPhone Nanoon tai johonkin ihan uuteen tuo oli marginaalinen ja laiha esittely. Odotuksia oli paljon, hypeä oli paljon, ja Apple itsekin ruokki innostusta tavalliseen tapaan.

    Veikkaan, että tunnelma olisi ihan yhtä tympeä, vaikka Steve olisi itse käynyt esittelemässä samat tuotteet. Uusi iPhoto on kyllä aika vaikuttava ominaisuuksiltaan, mutta se ei ole mikään otsikoihin pääsevä uutuus.

  5. Macisti kirjoittaa:

    Harmi vaan, että kaikki tuotejulkistukset eivät saa ansaitsemaansa mediahuomiota…

    http://www.theonion.com/content/video/apple_introduces_revolutionary

  6. Tanja kirjoittaa:

    Macisti, olet oikeassa :) Kirjoitetaan sitten, kun uusi näppäimistö tulee todeksi. Mutta juuri tätähän Mac-kansa odottaa…

Kommentoi



HS in English