Vihanneksia, vihanneksia, vihanneksia – ja vähän kvinoaa

| Julkaistu 23. 3. 2012 11:58

 

Juuri nyt minulla on hieman sellainen olo kuin näyttelijällä tai laulajalla, joka päästää naistenlehden kuvaajat kotiinsa ja kertoo, että tämän seinän maalasin siniseksi, koska se vie ajatukseni saaristoon.

Aion nimittäin paljastaa palan omaa arkeani – toisin sanoen sen, mitä syön suurimman osan ajasta.

Arkiruuassa minulle on tärkeää se, että se sisältää paljon tuoreita vihanneksia. Niistä vaan tulee paras olo. Omalla kohdallani en mieti paljon sitä, mitä ei kannata syödä. Sen sijaan mietin paljon sitä, mitä kannattaa. Ohjenuorani ei ole “en syö rasvaa enkä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja” vaan “syön vähintään puoli kiloa tuoreita kasviksia päivässä”.

Yritän pitää huolen siitä, että vaikka jonain päivänä lounaani olisi hampurilainen ja illalliseni kermassa pyöritelty, friteerattu, alkoholilla liekitetty ja voisulalla valeltu silavasiivu, samalta lautaselta löytyy aina myös tuoreita kasviksia. Ne parantavat oloa silloinkin, kun muu ruoka jättää toivomisen varaa terveellisyydessä. Toisin kuin hysteerisimmät terveysfanaatikot antavat ymmärtää, suklaapatukka tai lautasellinen spagettia ei suinkaan mitätöi syötyjen vihannesten terveellisyyttä ja fiilistä parantavia vaikutuksia.

perjantai

 

Sitä paitsi, vihannekset maistuvat hyviltä. Vaikka arvostan hyvää pihviä ja rakastan pekonia, jos minun pitäisi elää yhdellä ruualla loppuelämäni, se ruoka olisi tuoreet vihannekset. Ei epäilystäkään.

Tämä on tämän hetken jumitusruokani. Teen jonkinlaista variaatiota tästä sapuskasta useamman kerran viikossa. Se on helppo, melko nopea ja takuuvarma tapa saada reilusti vihanneksia vatsalaukkuun. Tällä hetkellä minulla on menossa pieni kyllästymisvaihe salaatteihin, joita normaalisti syön lounaaksi melkein joka päivä. Viime aikojen raksalla rehkimisen ja lihaskuntotreenien vuoksi minulla on koko ajan nälkä. Elimistöni huutaa lämmintä ruokaa ja nauraa pilkallisesti rapsakoille salaateille. Tämä kasviskvinoa on hyvä, lämmin ja täyttävä vaihtoehto niille.

Se syntyy näin: Pilko erilaisia vihanneksia reilunkokoisiksi paloiksi. Tähän ruokaan sopivat hyvin paprika, kesäkurpitsa, munakoiso, punasipuli, kirsikkatomaatit ja parsakaali. Valitse näistä muutama tai vaikka kaikki (kuvan annoksessa munakoisoa, paprikaa, kirsikkatomaatteja ja parsakaalia.) Levitä vihannekset paistonkestävään astiaan ja lorauta päälle reilu loraus oliiviöljyä. Rapsauta päälle suolaa, mustapippuria ja rosmariinia. Paahda 200-asteisessa uunissa n. 20 minuuttia tai kunnes vihannekset ovat kauniisti paahtuneet. Kiireessä voit skipata uunissa paahtamisen ja paistaa vihannekset oliiviöljyssä pannulla. Niistä ei tule ihan yhtä hyviä kuin paahtamalla, mutta aika hyviä silti.

Ota henkeä kohden 1 dl kvinoaa ja huuhtele se siivilässä huolellisesti. Laita kattilaan 2 dl vettä yhtä kvinoadesiä kohden ja kiehauta. Lisää kvinoa, madalla lämpöä ja anna porista kannen alla kunnes kvinoa on imaissut veden (n. 10 minuuttia).

Lado lautaselle kvinoa, paahdetut vihannekset sekä kourallinen tuoretta pinaattia tai rucolaa. Murustele halutessasi päälle vähän fetajuustoa.

Sekoita keskenään iso loraus oliiviöljyä (n. 1-2 rkl), tujaus sitruunamehua, 1 silputtu valkosipulinkynsi, iso hyppysellinen juustokuminaa sekä maun mukaan suolaa ja mustapippuria. Lisää salaatin joukkoon. (Totuus: en yleensä itse sekoita kastikkeen aineita keskenään, vaan dumppaan ne suoraan salaatin päälle ja sekoitan koko sörsselin suoraan lautasella.)

Kvinoan tilalla voi hyvin käyttää myös linssejä, bulguria tai couscousia. Sekaan sopivat mainiosti myös kalamataoliivit. Vaihtelua ruokaan saa myös vaihtelemalla eri vihanneksia sekä lisäämällä joskus kastikkeeseen paprikajauhetta tai chiliä ja niin edelleen.

Avainsanat: , , , ,

23 vastausta artikkeliin “Vihanneksia, vihanneksia, vihanneksia – ja vähän kvinoaa”

  1. ilu kirjoittaa:

    Ihanan näköistä, täytyykin kokeilla! Tykkään sun blogista (blogeista..), mutta voiskos joskus kehittää reseptejä, joihin ei tule a) sipulia (joka paikassa on nykyään sipulia, ja jos ei sitä voi syödä niin…) b) maitotuotteita (sama juttu) c) kalaa/äyriäisiä (sama). Aina on mahdollista ottaa esimerkiksi sipuli pois ohjeesta, mutta olisi ihanaa, jos joskus olisi jokin resepti, jossa sen maku ei olisi oleellinen onnistumisen kannalta. Tsemppiä remonttiin:)

  2. Eeva kirjoittaa:

    @ ilu: no mutta, eihän tässäkään ohjeessa ole sipulia ja fetakin mainitaan ei-pakolliseksi :) Sipuli on tosiaan melko olennainen liemien ja kastikkeiden maun kehittämiseksi ja siksi sitä tungetaan joka paikkaan. Ymmärrän toki, että kaikki eivät voi syödä kaikkea, mutta sipulia ei oikein voi millään suoranaisesti korvatakaan. Kehotan siis vaan jättämään sen pois – kyllä siitä ruuasta yleensä silti ihan hyvää tulee, jos nyt kyseessä ei ole tyyliin sipulikeitto :) Ja kuten sanottua, niin kyllä sellaisiakin ohjeita onneksi on, joissa sitä sipulia ei ole laisinkaan.

  3. madde kirjoittaa:

    pakko napata kiinni noista kalamataoliiveista, ne on aivan parhaita, kun ne humpsauttaa sinne uuniin niiden kasvisten joukkoon! eikä se fetakaan lämmitettynä pahene ;) tämä on myös mun arkiruokaa, eikä tähän kyllästy ikinä, kunhan vaan vaihtelee eri yrttejä, timjamia, rosmariinia, persiljaa, you name it. kiitos taas herkullisesta ja kauniista kuvasta.

  4. Katarina kirjoittaa:

    Ihana resepti! Quinoa on herkkua :)

  5. Sanna kirjoittaa:

    Tämä on myös minun arkiruokaani, tosin sain trauman oliiveista kun mursin hampaan oliivin kiveen.. Ja jos vegaania versiota kaipaa niin suosittelen maustetun tofun lisäämistä fetan sijaan.
    Pidän resepteistäsi Eeva, mutta siirryn koko ajan enemmän vegaaniuden puolelle, joten olen ottanut ei-vegaanit (ja ihanat) reseptisi hauskana haasteena vegaaniversiota varten :D
    Eli seuraan reseptiä mutta jätän fetat pois ja vaihdan tofuun.. jne.

  6. albiceleste kirjoittaa:

    Kaltaiselleni keliaakikko-vegaanille tämä on aivan täydellinen resepti. Ja ajattelin aivan samaa kuin Sanna: yrttimaustettua tofua fetan sijaan. :)

  7. Armi kirjoittaa:

    Teen tällaista yleensä pannulla, seuraavaksi testaan uunissa. Paleoihmisenä vältän kvinoaa, mutta laitan sitten sitäkin enemmän öljyä ja fetaa (minun paleooni kuuluu kuitenkin juustot), niillä pysyy nälkä. Kummallista, että olen pitänyt tätä jostain syystä vähän onnettomana ja yksipuolisena (?!) ruokana enkä siksi ole kehdannut alvariinsa elää tällä. Mutta hyvänen aika, mainospuheesi ansiosta tajusin, että tämähän on pelkkää hyvyyttä! Itse asiassa, kyseessä taitaa olla maailmankaikkeuden nerokkain ruoka: loputtomasti muunneltavissa sen mukaan, mikä kulloinkin vihannesosastolla on halvinta (eli sesongissa, eli parhaimman makuista), valmistuu ajatustakin nopeammin ja kaiken lisäksi ihan mahdottoman hyvää (feta on ehdoton)!

  8. F kirjoittaa:

    Intiassa sipulia korvaamaan käytetään joskus hing eli asefetida -maustetta. Sitä saa Suomessa etno-ruokakaupoista. Antaa hieman sipulisen maun, ilman kitkeryyttä. Intialaisessa perinteessä sipulia vältellään siksi, että sen uskotaan herättävän turhia haluja ja se on huonosti vatsassa sulavaa.

  9. Kira kirjoittaa:

    Kokeilin kerran paahtaa kasviksia uunissa, mutta lopputulos jäi jotenkin todella vaisuksi. Ehkä vähäisten tai kenties väärien mausteiden takia… ? Keittiökaapeistani ei nimittäin löytynyt silloin, eikä häpeäkseni löydy vieläkään rosmariinia taikka oliiviöljyä, enkä ole koskaan myöskään oppinut käyttämään ruoanlaitossa sitruunaa. Tämä sinun kirjoituksesi sai minut kuitenkin nyt innostumaan niin paljon, että täytynee heti ensitilassa korjata nuo kolme erhettä ja lapata sen jälkeen kasviksia uuniin paahtumaan! Josko tällä kertaa onnistuisi! :)

  10. Hosuli kirjoittaa:

    Tämä taitaa mennä testiin tänään!

  11. krista kirjoittaa:

    Tää on kyllä hyvää, itse vaan tykkään paistaa kasvikseni pannulle, munkin kasviksista tulee aina ihan nuutuneita/kuivia uunissa paahtamalla (liian vähän oliiviöljyä?) :( Kvinoa + monipuolisesti kasviksia + vähän fetaa/hyvää tofua/lämmitettyä vuohenjuustoa = taivas.

  12. Anna kirjoittaa:

    Kiitos hyvästä reseptistä! :) Näitä lisää, aihe tuntuu mielenkiintoiselta kun on itsekin ruvennut huomaamaan eron olotilassa riippuen siitä mitä syö. Pasta-aterian jälkeen rupeavat silmät lupsahtelemaan kiinni, mutta kun syö pääosin kasviksia sisältävää ruokaa, täydesta vatsasta tulee energinen ja pirteä olo. Oma mielikuvitukseni rajoittuu salaatteihin ja keittoihin, joten tällaisille resepteille todella on käyttöä :)

  13. Eeva kirjoittaa:

    Kiitos kommenteista kaikille!

    Kummallinen ilmiö tuo kasvisten nuupahtaminen uunissa, minulle ei ole koskaan käynyt niin. Itse asiassa paahtamalla kasviksista tulee mielestäni aina aivan poikkeuksellisen herkullisia, niiden makeus ja mehevyys pääsee kunnolla esiin… Olisikohan ongelman takana tosiaan liian vähäinen oliiviöljy, kuten Krista epäili?

    @ Anna: kokeile laittaa siihen pastaankin reilusti tuoreita kasviksia, niin mäkin teen! :)

  14. Cecil kirjoittaa:

    Kiitos tästä, tarvitsinkin vähän ruokainspiraatiota! Heitin mukaan myös artisokansydämiä ja paistoin päälle halloumia. Kastikkeeseen puristin makeudeksi mandariininmehua. Vaihtelunmahdollisuudet ovat loputtomat: en malta odottaa, että syksyllä voi laittaa sekaan vihreitä pitkiä papuja. Hyvää!

  15. Herkuttelija kirjoittaa:

    Hyvä resepti!

    Tämä F:n kommentti ilahdutti suuresti: “Intialaisessa perinteessä sipulia vältellään siksi, että sen uskotaan herättävän turhia haluja ja se on huonosti vatsassa sulavaa.” Turhat halut! Ihana! :D Osaatko tarkentaa mitkä luokitellaan turhiksi haluiksi?

  16. F kirjoittaa:

    Herkuttelijalle tietoa ja muillekin vinkiksi jotka haluavat sipulin korvata.
    Tässä lyhyesti englanniksi:

    “Onions & Garlic and all other members of the Allium genus including shallots, chives, leeks, etc. are forbidden to many Hindu sects and castes. Onions and garlic inhibit transcendence by clouding one’s mind with “passion” (rajasic). Others say they cause “odors of the breath” which are offensive to Lord Krishna. Problem: no onions or garlic leaves a huge hole in the flavor spectrum which is partially patched by using the “aromatic” resin Asafoetida.

    Asafoetida, resin from a plant related to celery and fennel, has the same sulfurous stink as 90 weight hypoid gear oil. Tiny amounts are fried briefly in hot oil before adding other ingredients to tame the odor and develop the flavor. It provides a complexity and sophistication similar in effect to the onions and garlic forbidden to many Hindu cooks.”

    (http://www.clovegarden.com/diet/hindu.html)

    Ja kiitos Eevalle todella herkullisista ohjeista!

  17. U kirjoittaa:

    Tein juuri tätä päivälliseksi bataatilla ja parsakaalilla – voi että oli hyvää! Tätä tehdään meillä jatkossakin. Kiitos mainiosta reseptistä Eeva!

  18. Sofie kirjoittaa:

    Kiitos tästä reseptistä (ja blogista)! Olen jo valmistanut tätä kahteen otteeseen, kerran lisukkeeksi köften kanssa ja kerran lounaaksi. Oli ihan sairaan hyvää, jää varmuudella aktiivikäyttöön. :)

  19. Hanna kirjoittaa:

    Tästä tuli meidän vakioruoka. Tääs tänään syötiin. Joka kerta vähän eri makunen, mutta aina hyvää. Esim tänään oli miniluumutomaatti, kesäkurpitsa, porkkana ja parsa uunissa ja sitten vihreänä sekaan lautaselle babypitaattia, rucolaa ja vähän basilicaa. Oliiviöljy loppu ennen kastikkeen tekoa, mutta kylmäpuristetusta auringonkukkaöljystä tuli mukava pähkinäinen maku kastikkeeseen. Meillä menee n 30min uunissa kasviksilla et niistä saa sillei kivasti paahtuneita, eikä vaan kypsyneitä.

  20. Noora kirjoittaa:

    Kiitos Eeva! Käytän pääsiäisen kandityöni kirjottamiseen ja oon jumittanu tässä ruuassa viimeset kolme päivää. Eikä haittaa yhtään. Täydellistä silloin kun ei aivot, eikä aika, riitä mihinkään monimutkaiseen, mutta kuitenkin tarvitsee HYVÄÄ ruokaa.

  21. Anna kirjoittaa:

    Kiitos Eeva! Minä, joka en ole eläessäni koskaan kokannut juurikaan mitään, olen blogisi löydettyäni laittanut jo vaikka kuinka monta herkku-ateriaa. Käsittämättömän uskomatonta. Heippa Atrian makaronilaatikot ja lihapullat! Etenkin tämä kvinoa-resepti on suuri suosikkimme. En ollut aiemmin maistanut kvinoaa ja sehän on aivan erinomaisen herkullista. Lisää kvinoa-reseptejä toivoisin kainosti. Mutta ennen kaikkea, kiitos.

  22. Janna kirjoittaa:

    Tein tätä tänään ja hyvää oli. Tosin muokkasin hieman ja lisäsin valmiin kvinoan joukkoon pestoa muutaman teelusikallisen. Toi mukavasti makua eikä kastiketta tarvittu lainkaan.

  23. kody pocztowe lublin kirjoittaa:

    Hello vastly cool web site!! Guy .. Striking .. Amazing .. I will bookmark your website and assume the feeds also…I am ecstatic to find abundant beneficial in order acceptably here in the submit, we want job not on additional strategies in this regard, gratitude for sharing. . . . . .